Τεστ στη Scratch… γιατί;

13 01 2012

Κάθε μέρα παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον τα στατιστικά αυτού του blog που παρέχει το wordpress.com. Παρέα με τον πρωινό μου καφέ βλέπω πόσα κλικ είχε κάθε άρθρο, από ποια site άνθρωποι οδηγήθηκαν στο blog μου, ποιες λέξεις – κλειδιά εισήγαγαν σε μηχανές αναζήτησης για να φτάσουν στο mathedutech και άλλα συναφή.

Σήμερα, ανάμεσα σε 29 συνολικές αναζητήσεις που κατέληξαν στη Μαθηματική Εκπαίδευση & Τεχνολογία υπήρχε και μία που μ’ έβαλε σε σκέψεις: «τεστ για τη γλώσσα προγραμματισμού scratch».Γιατί άραγε να ψάχνει κάποιος στο διαδίκτυο τεστ για τη scratch; Τα σενάρια που κατασκεύασα, προσπαθώντας να κατανοήσω πώς δύο έννοιες που μέσα στο κεφάλι μου έχουν καταχωρηθεί σε αντιδιαμετρικά αντίθετες γωνιές (αυτές είναι οι έννοιες «τεστ» και «scratch») κατέληξαν στην ίδια σειρά συμβόλων στο πλαίσιο αναζήτησης της Google, ήταν τα εξής:

  1. εκπαιδευτικός πρόκειται να εξετάσει μαθητές στη scratch και ψάχνει καλές ιδέες,
  2. μαθητής πρόκειται να εξεταστεί στη scratch και ψάχνει «παλιά θέματα»,
  3. αυτοδίδακτος θέλει να εξετάσει τον εαυτό του και να ελέγξει τις γνώσεις του,
  4. κάποιος με θεωρητικό εδιαφέρον για τη scratch αναζητά αποδείξεις ότι ακόμα και αυτή (όπως και κάθε άλλο εκπαιδευτικό εργαλείο) μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά το δοκούν, δηλαδή ακόμη και σε ένα πλαίσιο που διέπεται από φιλοσοφικές, εκπαιδευτικές, γνωσιοθεωρητικές και ψυχολογικές θεωρήσεις ακριβώς αντίθετες από τις αρχικά παραδεκτές,
  5. λοιπά πιθανά σενάρια.

Όπως και να ‘χει, από την πρώτη φορά που εξετάστηκα γραπτά σε γλώσσα προγραμματισμού μέχρι σήμερα, αδυνατώ να καταλάβω πώς γλώσσες προγραμματισμού και γραπτές εξετάσεις συνταιριάζονται. Πιστεύω ότι τα τεστ και η scratch, όπως το λάδι και το νερό, δεν πάνε μαζί. Εκτός βέβαια αν θες να κάνεις μερικούς μαθητές να μισήσουν πολύ γρήγορα τον προγραμματισμό και τελικά να χάσουν το ενδιαφέρον τους για τη scratch, ένα καταπληκτικό εργαλείο που θα μπορούσε να αποτελέσει μια διέξοδο της καταπιεσμένης δημιουργικότητας των ελλήνων μαθητών. Αν θέλεις να μείνεις ήσυχος ότι εσύ ή άλλοι μπορείς/ούν να διαχειρίζεσαι/ονται τη scratch, μπορείς να το κάνεις με πολλούς τρόπους οι οποίοι θα είναι συν τοις άλλοις δημιουργικοί και διασκεδαστικοί (όπως για παράδειγμα η κατασκευή ενός παιχνιδιού)! Επ’ αυτού προτείνω το παρακάτω ανάγνωσμα (ένα από τα λίγα κείμενα του Prensky που θα πρότεινα σε οποιονδήποτε): Students as Designers and Creators of Educational Computer Games.

Δεν είναι κρίμα να παίρνεις ένα εργαλείο με τόσες εκπαιδευτικές δυνατότητες και να το εγκλωβίζεις μέσα στα στενά πλαίσια ενός συστήματος που πάσχει από προσκόλληση στα διαγωνίσματα, τα τεστ, τη βαθμοθηρία και πάσης φύσεως ξεπερασμένη αξιολογική διαδικασία; Τι νόημα έχει να απαιτείς από κάποιον:

1ο ΘΕΜΑ
Να σχεδιαστεί λουλούδι, του οποίου τα πέταλα αλλάζουν χρώμα κάθε 5 δευτερόλεπτα

όταν έτσι τσαλαπατάς κάθε διάθεση για παιχνίδι, πειραματισμό και συνεργασία;

Σχετικά
Για τη scratch έχω γράψει παλιότερα εδώ. Πολλές ιδέες, κομμάτια κώδικα, επεξηγήσεις και μια γεύση πρακτικής φιλοσοφίας που διέπει τη scratch μπορείτε να πάρετε από το blog του Νίκου Δαπόντε Προγραμματίζοντας στο SCRATCH, ενώ ένα υπέροχο online βιβλίο που θα σας πάρει από το χέρι μέχρι το πρώτο σας παιχνίδι στη Scratch βρίσκεται εδώ και κατασκευάστηκε από φοιτητές του τμήματος μηχανικών Η/Υ, Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων του πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Advertisements

Ενέργειες

Information

4 Σχόλια

13 01 2012
Τεστ στη Scratch… γιατί; | Διδασκαλία με τη βοήθεια Ν^

[…] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } mathedutech.wordpress.com – Today, 11:43 […]

1 04 2012
Konstantinos Foutzopoulos

Το “τεστ για τη γλώσσα προγραμματισμού scratch” δεν πιστεύω πως σημαίνει γραπτό τεστ, όπως γράφεις, αν και στην Ελλάδα γίνονται γραπτές εξετάσεις σε γλώσσες προγραμματισμού (κι αφού δεν έχω έρθει αντιμέτωπος μ΄ αυτές δεν μπορώ να καταλάβω πως στο καλό γίνονται).

Μαθαίνω τη Scratch για πρώτη φορά από αυτό το post, αν και ψάχνωντας βρήκα πως μοιάζει με μια που είχα δοκιμάσει (πολύ λίγο), την Alice (και σε μικρότερο βαθμό τη Logo, που κάναμε σχολείο).

1 04 2012
ntinosraptis

Ναι, έχεις δίκιο. Η Alice που αναπτύχθηκε από το πανεπιστήμιο Carnegie Mellon βασίζεται στην ίδια αρχή: ο χρήστης δε «γράφει» κώδικα, παρά τον κατασκευάζει όπως τα Lego, ενώνοντας έτοιμα «τουβλάκια» κώδικα και παίζοντας λιγάκι με τις παραμέτρους. Βέβαια η Alice δεν «περπάτησε» τόσο πολύ όσο η Scratch, ίσως γιατί είναι λιγάκι πιο δύσκολη, ή επειδή δεν κατάφερε να δημιουργηθεί μια κοινότητα που να την υποστηρίξει, όπως στην περίπτωση της Scratch. Η ιδέα με τα τουβλάκια στυλ Lego έχει περάσει, εκτός από τον προγραμματισμό, και σε άλλα εντελώς αναπάντεχα εκπαιδευτικά τολμήματα, όπως τα littleBits – μικρά τουβλάκια με τα οποία κατασκευάζει κανείς ηλεκτρικά κυκλώματα, όπως εξηγεί εδώ η Ayah Bdeir.

Με αφορμή την Alice, θυμήθηκα ότι ένας από τους αρχιμάστορές της ήταν ο καθηγητής Randy Pausch (1960 – 2008), του οποίου η «τελευταία διάλεξη» με τίτλο achieving your childhood dreams είναι μία από τις πιο συγκινητικές και εμπνευσμένες που έχω δει ποτέ.

1 04 2012
Konstantinos Foutzopoulos

* Οκ, ξανακοιτώντας τη τελευταία παράγραφο τελικά ήρθα αντιμέτωπος με γραπτό τεστ σε γλώσσες προγραμματισμού και συγκεκριμένα τα τεστ/διαγωνίσματα Πληροφορικής στη Γ΄ γυμνασίου πάνω στη Logo. Απ΄ ότι θυμάμαι μόλις το είδα μου ήρθε να βαρέσω το κεφάλι μου στο θρανίο.

Ποιες είναι οι σκέψεις σας;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: