Web-based Training

5 07 2011
Web-based Training

Web-based Training

Μια προσέγγιση στην ηλεκτρονική μάθηση (e-learning) είναι η διδασκαλία βασισμένη στο δίκτυο, αυτό που αγγλιστί αποκαλείται Web-based Training (WBT). Μεταφράζω ένα κομμάτι του άρθρου της wikipedia για την ηλεκτρονική μάθηση (e-learning), σχετικό με τη WBT, ώστε να προετοιμάσω το έδαφος για την πλατφόρμα που θα παρουσιάσω σήμερα:

Διδασκαλία βασισμένη στον υπολογιστή (Computer-based Training)

Η διδασκαλία βασισμένη στον υπολογιστή (Computer-based Training – CBT) αποτελείται από δραστηριότητες που ακολουθούν το ρυθμό μάθησης του μαθητή και είναι προσπελάσιμες μέσω υπολογιστή ή κάποιας φορητής συσκευής. Η διδασκαλία βασισμένη στον υπολογιστή συνήθως παρουσιάζει γραμμικά το περιεχόμενό της, σα να διαβάζει κανείς ένα ηλεκτρονικό βιβλίο ή εγχειρίδιο. Γι’ αυτό το λόγο χρησιμοποιείται συχνά στη διδασκαλία στατικών διαδικασιών, όπως για παράδειγμα στη χρήση λογισμικού ή στην επίλυση μαθηματικών εξισώσεων. Ο όρος Computer-based Training χρησιμοποιείται εναλλάξ με τον όρο Web-based Training (διδασκαλία βασισμένη στον ιστό) με βασική διαφορά το μέσο παράδοσης. Χρησιμοποιούμε τον όρο Computer-based Training όταν το διδακτικό υλικό βρίσκεται σε CD-ROM, ενώ ο όρος Web-based Training χρησιμοποιείται για διδακτικό υλικό που βρίσκεται στο ίντερνετ και είναι προσπελάσιμο μέσω κάποιου φυλλομετρητή (όπως mozilla firefox, chrome, i.e., κλπ.). Η αξιολόγηση στη διδασκαλία βασισμένη στον υπολογιστή συνήθως στηρίζεται σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ή σε άλλες διαδικασίες που μπορούν εύκολα να βαθμολογηθούν από έναν υπολογιστή όπως drag-and-drop, κουμπιά επιλογής, προσομειώσεις και άλλα διαδραστικά μέσα. Η αξιολόγηση είναι μια άμεσα βαθμολογούμενη διαδικασία, η οποία μπορεί να αποθηκευτεί με τη βοήθεια δικτυακού λογισμικού. Η αξιολόγηση αυτή ανατροφοδοτεί άμεσα το μαθητή και παρέχει το ποσοστό επιτυχίας του/της. Οι χρήστες συνήθως μπορούν να εκτυπώσουν τα αρχεία της προόδου τους υπό τη μορφή πιστοποιητικού.

Η διδασκαλία που βασίζεται στον υπολογιστή ή στον ιστό παρέχει κίνητρα για μάθηση πέρα από τις παραδοσιακές μεθόδους που αξιοποιούν τη χρήση σχολικών βιβλίων και εγχειριδίων ή τη διδασκαλία στην τάξη. Για παράδειγμα, η διδασκαλία βασισμένη στον υπολογιστή παρέχει φιλικές προς το χρήστη λύσεις για την ικανοποίηση των απαιτήσεων της δια βίου μάθησης. Οι μαθητές αντί να περιορίζονται από την παρακολούθηση διαλέξεων ή την ανάγνωση τυπωμένου υλικού, μπορούν να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες μέσω ευνοϊκότερων μεθόδων ως προς τις προσωπικές τους μαθησιακές προτιμήσεις. Για παράδειγμα, η διδασκαλία που βασίζεται στον υπολογιστή μπορεί να προσφέρει εποπτικά μέσα διδασκαλίας, όπως βίντεο ή animation, κάτι που δε συναντάται σε τυπικές διδακτικές μεθόδους και μέσα.

Η διδασκαλία που βασίζεται στον υπολογιστή μπορεί να αποτελέσει μια καλή εναλλακτική λύση έναντι του τυπωμένου διδακτικού υλικού, αφού πληθώρα μέσων όπως βίντεο ή animation μπορούν να ενσωματωθούν εύκολα σε αυτήν και να διευκολύνουν την κατανόηση από πλευράς μαθητών. Ένα άλλο προτέρημα της διδασκαλίας με βάση τον υπολογιστή είναι ότι μπορεί εύκολα να διανεμηθεί σε ένα ευρύ κοινό σε σχετικά χαμηλή τιμή, από τη στιγμή που θα παραχθεί.

Ωστόσο, στη διδασκαλία με βάση τον υπολογιστή ανακύπτουν και κάποιες δυσκολίες. Συνήθως η κατασκευή αποτελεσματικού υλικού διδασκαλίας με βάση τον υπολογιστή απαιτεί μεγάλο όγκο πόρων. Το λογισμικό κατασκευής (όπως Flash ή Adobe Director) είναι συχνά τόσο περίπλοκο ώστε να αποτρέπει τη χρήση του από εκπαιδευτικούς. Επιπροσθέτως, η έλλειψη της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης μπορεί να περιορίσει τόσο το είδος του περιεχομένου, όσο και της αξιολόγησης. Πολλοί εκπαιδευτικοί οργανισμοί χρησιμοποιούν πλέον μικρότερες δραστηριότητες CBT/WBT ως μέρος ενός ευρύτερου online εκπαιδευτικού προγράμματος που μπορεί να περιλαμβάνει online συζητήσεις ή άλλα διαδραστικά στοιχεία.

Από την wikipedia

Το υπουργείο παιδείας και πολιτισμού της Κύπρου έχει παράξει μια σειρά WBT μαθημάτων για τα μαθηματικά του Λυκείου. Βέβαια, όπως αναφέρεται και στο άρθρο της wikipedia, η έλλειψη ανθρώπινης αλληλεπίδρασης καθιστά τέτοιου είδους μαθήματα αποτελεσματικά μονάχα αν συνδυαστούν με άλλες δραστηριότητες. Πέραν τούτου, τα εν λόγω μαθήματα παρουσιάζουν μια σειρά προτερημάτων, όπως:

  1. Η γλώσσα. Υπάρχουν αρκετές σειρές WBT μαθημάτων σχετικών με τα μαθηματικά, οι οποίες όμως δεν είναι διαθέσιμες στα ελληνικά.
  2. Η σχετικότητα του περιεχομένου, αναφορικά με το πρόγραμμα σπουδών του Λυκείου.
  3. Το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα μαθήματα είναι ανοιχτά σε όλους μέσω του δικτυακού τόπου enallax.com, για τον οποίο θα πω περισσότερα παρακάτω. Προσπάθησα να εντοπίσω το συγκεκριμένο υλικό και μέσω του site του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, δεν τα κατάφερα όμως.
  4. Η υψηλή ποιότητα περιεχομένου και αισθητικής.

Όπως προανέφερα, τα μαθήματα δεν είναι διαθέσιμα μέσω του site του υπουργείου, ευτυχώς όμως φιλοξενούνται στην προσωπική ιστοσελίδα του κ. Λοΐζου enallax.com και μπορείτε να τα βρείτε εδώ. Ένα σύνολο 16 μαθημάτων για την Α’ Λυκείου, 27 μαθημάτων για τη Β’ Λυκείου και 24 για την Γ’ Λυκείου είναι διαθέσιμο, ενώ τα μαθήματα καλύπτουν θέματα του απειροστικού λογισμού, της αναλυτικής και ευκλείδειας γεωμετρίας,  του διανυσματικού λογισμού και της άλγεβρας. Σε κάθε μάθημα παρουσιάζεται συνοπτικά η σχετική θεωρία, ενώ ο μαθητής μπορεί να διαχειριστεί μικροεφαρμογές ή μίνι-παιχνίδια. Στο τέλος κάθε μαθήματος υπάρχουν δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης. Μια δοκιμή θα σας πείσει!

Τι άλλο θα βρείτε στο enallax.com

Επικοινώνησα με τον κ. Λοΐζο για να μου δώσει μερικές πληροφορίες σχετικά με το enallax.com, το οποίο όπως με ενημέρωσε τρέχει σε έναν apache server που βρίσκεται στο σπίτι του! Οι κεντρικοί άξονες εργασίας του enallax.com είναι οι εξής:

  1. Δημιουργία διδακτικού υλικού για χρήση από μαθητές και καθηγητές. Δεκάδες geogebra applets, βιντεο-μαθήματα, σημειώσεις, παλιά θέματα εξετάσεων, παρουσιάσεις powerpoint, περιοδικά και υπερσυνδέσεις είναι διαθέσιμα σε κάθε επισκέπτη.
  2. Αρχειοθέτηση σε ενότητες, ώστε η περιήγηση και η αναζήτηση να είναι πιο εύκολες. Ο κ. Λοΐζος αναφέρει χαρακτηριστικά στο email του: «Αν καταφέρω να μαζέψω λίγα από αυτά τα διαμάντια [που βρίσκονται στο ίντερνετ] και να τα αρχειοθετήσω, χωρίς καμία προσπάθεια οικειοποίησης, νομίζω ότι θα έχω καταφέρει κάτι».

Στην όλη προσπάθεια έχουν συνδράμει οι συνάδελφοι του κ. Λοΐζου, Τέρψα Δημητρίου και Στέλιος Αντωνιάδης, με την παραγωγή διδακτικού υλικού.

Ανοιχτό λογισμικό, ανοιχτά μαθηματικά, ανοιχτό υλικό, ανοιχτή γνώση λοιπόν για όλους! Και κλείνω με τον ίδιο τρόπο που έκλεισε ο κ. Λοΐζος το email του, δηλώνοντας ξεκάθαρα μια βαθιά διάθεση προσφοράς προς την κοινότητα των μαθητών και των συναδέλφων καθηγητών: Δεκτές υποδείξεις για να γίνουμε καλύτεροι.

Advertisements

Ενέργειες

Information

Ποιες είναι οι σκέψεις σας;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: