Κοινωνικά μαθηματικά

25 03 2010
social networks

Δε θα προσπαθήσω να αντιπαραβάλλω τα κοινωνικά μαθηματικά με τα ακοινώνητα μαθηματικά (αυτά που σκαλίζουν τη μύτη τους σε δημόσιους χώρους, τρώνε με τους αγκώνες πάνω στο τραπέζι και δε σε χαιρετούν όταν τους λες καλημέρα). Θα προσπαθήσω όμως μ’ αυτό το άρθρο να δώσω το στίγμα του συνταιριάσματος του Web 2.0 (του κοινωνικού ιστού όπως θα μεταφράζαμε στα ελληνικά) και της διδασκαλίας των μαθηματικών. Έτσι λοιπόν η πρώτη εξίσωση για σήμερα είναι:

Κοινωνικός Ιστός + Μαθηματικά = Κοινωνικά Μαθηματικά (1)

Τα εργαλεία του κοινωνικού ιστού είναι λίγο πολύ γνωστά σε όλους μας: blog, wiki, forum, podcasts, κοινωνικά δίκτυα όπως twitter, facebook, ning, wetpaint, flickr, vimeo, youtube, del.icio.us, myspace, diigo, παρεμφερείς τεχνολογίες όπως το RSS, και τόσα άλλα [1]. Όλες αυτές οι τεχνολογίες και τα εργαλεία έδωσαν μια νέα διάσταση στον παγκόσμιο ιστό, και από ένα σχετικά στατικό χώρο τον μετέτρεψαν σε μια δυναμική οντότητα, έτοιμη να υποστηρίξει ουσιαστικά ομάδες και κοινωνικά δίκτυα να έρθουν και να μείνουν σε επαφή, αφού άνθρωποι από κάθε γωνιά του πλανήτη μπορούν να συνεργαστούν πλέον μέσω του διαδικτύου εύκολα και ανέξοδα. Ο παγκόσμιος ιστός άλλαξε τόσο, που φτάσαμε να μιλάμε για τη δεύτερη έκδοσή του (εξού και ο τίτλος web 2.0) και στο επίκεντρο αυτής της αλλαγής βρίσκεται η κοινότητα.

Τι γίνεται λοιπόν στον κοινωνικό ιστό σχετικά με τη μαθηματική εκπαίδευση; Πώς οι εκπαιδευτικοί, οι φοιτητές και οι μαθητές χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να προσεγγίσουν και να αντιμετωπίσουν τα μαθηματικά; Τι ρόλο παίζει η κοινότητα σε αυτήν την προσπάθεια; Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να καταγράψω τις ενέργειες ανθρώπων να χρησιμοποιήσουν τον κοινωνικό ιστό για να διδάξουν ή/και να μάθουν μαθηματικά στο εξωτερικό και στην Ελλάδα.

Η Maria Droujkova δημιούργησε το Natural Math, μια CoP (Community of Practise) που σκοπό έχει να καταδείξει ότι τα μαθηματικά έχουν θέση στην καθημερινή ζωή και όχι μόνο σε ένα αυστηρά δομημένο περιβάλλον, όπως αυτό της τάξης. Έτσι συνυφαίνει πραγματικές μαθηματικές δραστηριότητες με τον κοινωνικό ιστό και τις δυνατότητες διασύνδεσης που προσφέρει. Κάθε φορά όμως που βιάζομαι να σκεφτώ πως αυτά δεν είναι «πραγματικά» μαθηματικά σαν αυτά που πρέπει να διδάσκονται στα σχολεία, αναλογίζομαι ότι η χώρα μας είναι ουραγός σε αποτελέσματα διεθνών διαγωνισμών όπως το PISA (Programme for International Student Assessment). Ίσως είναι η «υπερ-επιστημονικότητά» © μας, η άκρατη εξειδίκευση, ο όγκος της διδακτέας ύλης που αποξενώνουν τα σχολικά μαθηματικά από την πραγματικότητα των μαθητών.

Η Math247 είναι μια εξαιρετική wiki ιδανική για δασκάλους των μαθηματικών και γονείς που θέλουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους στα μαθηματικά. Προσφέρει πληθώρα mathcasts [maths+podcasts=mathcasts (2)] καθώς και τις οδηγίες κατασκευής τους.

Το Interactivate έχει σκοπό τη δημιουργία, συλλογή, αξιολόγηση και διάδοση μαθησιακών αντικειμένων Java με θέμα τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες. Αποτελείται από σχέδια μαθηματων, δραστηριότητες και υποθετικούς διαλόγους ανάμεσα σε μαθητές και δάσκαλο (αυτό μου θυμίζει λιγάκι το Αποδείξεις και Ανασκευές του Ι.Lakatos).

Το Art of Problem Solving (AoPS) χρησιμοποιεί πληθώρα τεχνολογιών. Το πρώτο πράγμα που διαβάζει κανείς όταν επισκεφτεί την ιστοσελίδα του είναι ενδεικτικό της φύσης του AoPS: «Τα μαθηματικά του σχολείου σου φαίνονται εύκολα; Γυρεύεις μια μεγαλύτερη πρόκληση; Ήρθες στο σωστό μέρος!» Το site αυτό προσφέρει: online μαθήματα, βιβλιοπωλείο, forum και blog για την κοινότητα, λίστα με πηγές στο διαδίκτυο και μια wiki όχι μόνο για τα μαθηματικά, αλλά και για τις υπόλοιπες θετικές επιστήμες που διδάσκονται τα παιδιά στο σχολείο.

Ο Mathtutor είναι ένα είδος εκπαιδευτικής τηλεόρασης για τα μαθηματικά. Το υλικό που βρίσκεται εκεί είναι τεράστιο σε όγκο και εξαιρετικό σε ποιότητα. Προσφέρει βίντεο για πάνω από 80 θέματα σχετικά με τα μαθηματικά γυμνασίου και λυκείου, καθώς επίσης και σημειώσεις, διαγνωστικά τεστ και ασκήσεις για κάθε θέμα ξεχωριστά.

Στο «ελληνικό» διαδίκτυο κατάφερα να εντοπίσω δύο wiki σχετικά με τα μαθηματικά, το περιεχόμενό τους είναι κατά κύριο λόγο πανεπιστημιακού επιπέδου. Αυτά είναι το sciense wiki και η wapedia.

Το μεγαλύτερο ελληνικό μαθηματικό forum είναι το mathematica.gr του οποίου η ευρεία θεματολογία εκτείνεται στα μαθηματικά όλων των βαθμίδων, την ιστορία και τη διδακτική των μαθηματικών, την παιδαγωγική κ.ά.. Σημειώνω ότι το forum υποστηρίζει το σύστημα στοιχειοθεσίας LaTeX, οπότε τα μαθηματικά σας θα φαίνονται τέλεια!

Τα blog των ελλήνων εκπαιδευτικών και μαθηματικών δεν είναι λίγα, αν σκεφτεί κανείς αναλογικά. Κάποια εξ αυτών φαίνονται στη στήλη των Συνδέσεων δεξιά στη σελίδα. Αν θέλετε μια λίστα με τις χιλιάδες blog εκπαιδευτικών, σχολείων και μαθητών του σχολικού δικτύου sch.gr κοιτάξτε εδώ.

Δε θα μπορούσα να παραλείψω από αυτήν την αναφορά στα κοινωνικά μαθηματικά την πρωτοποριακή ομάδα Θαλής + Φίλοι, η οποία λειτουργεί με σκοπό τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στα μαθηματικά και άλλες μορφές πολιτισμικής δηιουργίας. Η ομάδα προτείνει και υποστηρίζει τη δημιουργία λεσχών ανάγνωσης στα σχολεία της χώρας, διοργανώνει συνέδρια, εργαστήρια και συγκεντρώσεις, ενώ στην ιστοσελίδα της μπορεί κανείς να παρακολουθήσει βίντεο ομιλιών με θέμα (τι άλλο;) τα μαθηματικά.

Σημειώσεις

[1] Δείτε το εκπληκτικό βίντεο του Michael Wesch, καθηγητή στο Kansas State University: An anthropological introduction to youtube.

Advertisements

Ενέργειες

Information

Ποιες είναι οι σκέψεις σας;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: