Scratch

7 02 2010

scratchscratchΤι είναι η Scratch;

Η Scratch είναι μια καινούρια γλώσσα προγραμματισμού που καθιστά εύκολο το να δημιουργήσεις τις διαδραστικές ιστορίες σου, κινούμενα σχέδια, παιχνίδια, μουσική και τέχνη — και να μοιραστείς τις δημιουργίες σου στον ιστό.

Από τον ιστότοπο «σχετικά με τη Scratch«

Εν ολίγοις αυτό είναι η Scratch: μια γλώσσα προγραμματισμού. Η καινοτομία της έγκειται στο γεγονός ότι δε χρειάζεται να πληκτρολογήσει κανείς ούτε μια γραμμή κώδικα για να γράψει ένα πρόγραμμα. Ξεχάστε λοιπόν το συντακτικό, γιατί αυτή η γλώσσα δομείται όπως ένα παζλ ή όπως τα κομμάτια LEGO – είναι τόσο απλό. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει κανείς είναι να σύρει μπλοκ (κομμάτια κώδικα) από το αριστερό μέρος της οθόνης και να τα κολλήσει με όποιον τρόπο θέλει στο μέσον της, ώστε το παραχθέν σενάριο να επιφέρει την επιθυμητή ενέργεια.

scratch screenshot

Το περιβάλλον της Scratch

Για παράδειγμα, ένα σενάριο μπορεί να μοιάζει κάπως έτσι:

scratch code

ένα σενάριο στη scratch

Το παραπάνω σενάριο θα κάνει το γατί σας (ο αρχικός χαρακτήρας της Scratch, ο οποίος βέβαια μπορεί να αντικατασταθεί από πληθώρα άλλων) να κινηθεί 30 βήματα, να νιαουρίσει, να κάνει άλλα τριάντα βήματα και να ξανανιαουρίσει! Όλα τα μπλοκ που φαίνονται στην εικόνα είναι έτοιμα, το μόνο που χρειάστηκε ήταν να κάνω ένα κολάζ και να αλλάξω τις τιμές μετά τα «επανάλαβε» και «κινήσου». Είναι τόσο απλό!

Γιατί να εισάγει κανείς τη Scratch στη μαθησιακή διαδικασία;

Οι βασικές ιδέες που υποστηρίζουν την παραγωγή μίνι – παιχνιδιών από μαθητές παρουσιάζονται αναλυτικά από τον Prensky (2007). Περιγράφοντας τα βασικά σημεία θα έλεγα ότι είναι η υψηλή εμπλοκή των μαθητών, η εσωτερίκευση του περιεχομένου καθώς και οι ευκαιρίες συνεργατικής μάθησης που προσφέρουν τέτοιου είδους δραστηριότητες. Βέβαια ο Prensky προτείνει τα αναλυτικά προγράμματα να βασίζονται τελικά εξ ολοκλήρου στην παραγωγή μίνι – παιχνιδιών, κάτι που προσωπικά θεωρώ ατυχές γιατί το παιχνίδι δεν είναι ο σκοπός της εκπαίδευσης, αλλά ένα μέσο της. Οι κατασκευαστές της Scratch (να σημειώσω εδώ ότι η Scratch κατασκευάστηκε από το Lifelong Kindergarten group του MIT Media Lab, με χρηματοδότηση από το National Science Foundation, τη Microsoft, το ίδρυμα Intel, τη Nokia, την Iomega καθώς και το ίδιο το MIT Media Lab) έχουν φτιάξει αυτήν την αφίσα σχετικά με τις μαθητικές δεξιότητες του 21ου αιώνα που καλλιεργούν τα παιδιά με τη βοήθεια της Scratch. Το θεωρητικό παιδαγωγικό υπόβαθρο στο οποίο στηρίζεται η Scratch είναι η πρακτική της μάθησης μέσω σχεδιασμού (learning by design) η οποία έχει τις ρίζες της στην κονστρουκτιβιστική θεωρία μάθησης του Piaget, καθώς και στην εκπαιδευτική προσέγγιση του κονστρουκτιονισμού που αναπτύχθηκε από τον Seymour Papert [1].

Η δύναμη της Scratch κρύβεται στην ευκολία με την οποία μπορεί κανείς να μοιραστεί τις δημιουργίες του/της με τον υπόλοιπο κόσμο. Οι απίστευτες δυνατότητες του ίντερνετ ξεδιπλώνονται με το πάτημα ενός κουμπιού. Ο κάθε δημιουργός μπορεί να ανεβάσει στο δίκτυο της Scratch τα έργα του/της, για να τα μοιραστεί με φίλους από όλον τον κόσμο, σε μια δημιουργική και εκπαιδευτική συναλλαγή.

Για τους εκπαιδευτικούς

Οι άνθρωποι της Scratch έχουν δημιουργήσει έναν ιστότοπο ειδικά για τους εκπαιδευτικούς, το ScratchED. Σκοπός του είναι να βοηθά του εκπαιδευτικούς να καταλάβουν πώς οι μαθητές τους μπορούν να δημιουργήσουν και να μοιραστούν τις δημιουργίες τους με άλλους, να ανταλλάξουν εμπειρίες με συναδέλφους αλλά και τα έργα που έχουν παράξει, καθώς και να εντοπίσουν άλλους εκπαιδευτικούς που χρησιμοποιούν τη Scratch και βρίσκονται κοντά στην περιοχή τους.

Τι γίνεται με τα μαθηματικά;

Η Scratch μπορεί να συνδράμει σημαντικά στην υποβοήθηση της μαθηματικής εκπαίδευσης. Έννοιες όπως μεταβλητή, επανάληψη, αλγόριθμος, συμμετρία και πολλές άλλες παίρνουν μια πραγματική – καθημερινή διάσταση. Με μια πρόχειρη έρευνα στο δίκτυο της Scratch μπορεί κανείς να ανακτήσει πληθώρα έργων σχετικών με μαθηματικά. Μια μεγάλη σχετική συλλογή είναι η Math projects.

Όταν τα ελληνικά δεν υποστηρίζονταν ακόμη, κατασκεύασα δύο παιχνίδια με τη Scratch. Οι εικόνες παρακάτω είναι υπερσύνδεσμοι που οδηγούν σε αυτά. Το πρώτο λέγεται «The Avenger» και είναι ένα ρετρό arcade, ενώ το δεύτερο λέγεται «Logical John». Είναι ένα παιχνίδι μαθηματικής λογικής, που σκοπό έχει να εξοικειώσει τον παίχτη με τις έννοιες «τουλάχιστον» και «το πολύ».

Scratch Project Scratch Project

Σημειώσεις

[1] Διαβάστε το άρθρο της Edith Ackermann Piaget’s Constructivism,  Papert’s Constructionsim: What’s the difference?

Αναφορές

PRENSKY, M. 2007. Students as designers and creators of educational computer games – Who else? [online]. [Accessed 7 February 2010]. Available from World Wide Web: <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-Students_as_Game_Creators-.pdf>

Advertisements

Ενέργειες

Information

9 Σχόλια

7 02 2010
Χρήστος Σιδηρόπουλος

Αγαπητέ Κώστα, ο θαυμασμός και τα συγχαρητήρια είναι τα ελάχιστα τα οποία μπορεί να καταθέσει κανείς. Αν και δεν είμαι καταρτισμένος επι του τομέα των Μαθηματικών , κατατείνω στο συμπέρασμα οτι η παραγωγή επιστημονικού και παιδαγωγικού έργου η οποία συντελείται εκ μέρους σου, είναι πέραν του προφανούς απορρέουσα απο έναν συγκερασμό και αλληλεπίδραση βαθειάς γνώσης του αντικειμένου και μιας επιθυμιας για περαιτέρω διεύρυνση των παιδαγωγικών μοντέλων,μεθόδων και διαδικασιών.Γεγονός το οποίο βρίσκεται σε πλήρη διάσταση με την επικρατούσα οπισθοδρομική πραγματικότητα στην «ελληνική δημόσια εκπαίδευση».
Το έργο σου ας αποτελέσει αντικείμενο προς μελέτη και παράδειγμα προς μίμηση απο συναδέλφους σου και μή.
Εύχομαι εκ βαθέων καρδιάς να συνεχίσεις την προδιαγεγραμμένη λαμπρή πορεία που με περίσσια τόλμη έχεις ξεκινήσει.

Μετά τιμής,
Χρήστος Σιδηρόπουλος.

7 02 2010
Χρήστος Σιδηρόπουλος

Αγαπητέ Κώστα, ο θαυμασμός και τα συγχαρητήρια είναι τα ελάχιστα τα οποία μπορεί να καταθέσει κανείς. Αν και δεν είμαι καταρτισμένος επι του τομέα των Μαθηματικών , κατατείνω στο συμπέρασμα οτι η παραγωγή επιστημονικού και παιδαγωγικού έργου η οποία συντελείται εκ μέρους σου, είναι πέραν του προφανούς απορρέουσα απο έναν συγκερασμό και αλληλεπίδραση βαθειάς γνώσης του αντικειμένου και μιας επιθυμιας για περαιτέρω διεύρυνση των παιδαγωγικών μοντέλων,μεθόδων και διαδικασιών.Γεγονός το οποίο βρίσκεται σε πλήρη διάσταση με την επικρατούσα πραγματικότητα στην «ελληνική δημόσια εκπαίδευση».
Το έργο σου ας αποτελέσει αντικείμενο προς μελέτη και παράδειγμα προς μίμηση απο συναδέλφους σου και μή.
Εύχομαι εκ βαθέων καρδιάς να συνεχίσεις την προδιαγεγραμμένη λαμπρή πορεία που με περίσσια τόλμη έχεις ξεκινήσει.

Χρήστος Σιδηρόπουλος

7 02 2010
Χρήστος Σιδηρόπουλος

Η επιστήμη ανακαλύπτει αυτά που υπάρχουν. Η τεχνολογία μετατρέπει αυτήν τη γνώση σε πράγματα που δεν υπήρξαν ποτέ.
Theodore Von Karman,1881-1963

Xρήστος Σιδηρόπουλος.

8 02 2010
ntinosraptis

Χρήστο, με συγκινείς. Σ’ ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια, μου δίνουν κουράγιο και δύναμη να συνεχίσω. Εύχομαι να είσαι πάντα ευτυχισμένος και να κάνεις αυτό που επιθυμείς. Σύντομα θα τα πούμε από κοντά.
Σε χαιρετώ

11 02 2010
ΚΑΤΕΡΙΝΑ

Λίγο πριν πάω στο δεύτερο μάθημα επιμόρφωσης Β’ επιπέδου, άνοιξα το GeoGebra να δω λίγο τα κουμπιά κλπ (δεν ασχοληθήκαμε στο προηγούμενο μάθημα με αυτό, ούτε και σ’ αυτό θα ασχοληθούμε, αλλά είπα να …προετοιμαστώ ψυχολογικά 🙂 ) κι ανακάλυψα (!)
το κουμπί «κωνική τομή που διέρχεται από πέντε σημεία»!!! Γέμισα την οθόνη με ελλείψεις και ήταν τόσο … ποιητικό το αποτέλεσμα που ήθελα κάπου να το πω!!!

Ε ναι, λοιπόν, έχετε απόλυτο δίκαιο εσείς που ασχολείστε με τέτοιο πάθος με τα ΤΠΕ!

Καλό απόγευμα
και πολλές ευχαριστίες…

11 02 2010
ntinosraptis

Καταλαβαίνω απόλυτα τι εννοείς! Εμένα μ’ αρέσει να χαζεύω με την ομοιοθεσία. Φτιάχνω πεντάγωνα και μετά από το κέντρο ομοιοθεσίας φέρνω ευθύγραμμα τμήματα στις κορυφές του ομοιόθετου. Κουνάω το κέντρο ομοιοθεσίας και βλέπω 3D σπιτάκια, πυραμίδες και άλλα συναφή!!! Έχει πολύ πλάκα;)

11 02 2010
ΚΑΤΕΡΙΝΑ

…και μόνο από την περιγραφή σου έπαθα!
Θα μάθω κι εγώ σύντομα (ελπίζω) να…παίζω με ομοιόθετα.
(νομίζω πως ένα ψιλοβάρεμα το έχουμε εν γένει 🙂 )
Πάντως χαίρομαι πολύ που διαπιστώνω ότι δεν είμαι η μόνη που χαίρεται τόσο πολύ με κάτι τέτοια.
(σήμερα το μάθημα είχε κατασκευή email και blog στο google!
Ούτε καν στο wordpress, μπας και μάθω τίποτε καινούριο 😦

καλό βράδυ

Υ.Γ. η ώρα στο blog σου, νομίζω, θέλει διόρθωση.

14 02 2010
ΚΑΤΕΡΙΝΑ

καλημέρα!

Ίσως θα πρέπει να το συζητήσουμε διεξοδικότερα, κάποια στιγμή, για εκδήλωση στο νησί. Πολύ ευχαρίστως να το προτείνω στην ομάδα και να βοηθήσω στην υλοποίησή της.
(Στη Θεσσαλονίκη, έχω αναλάβει εξ ολοκλήρου τις εκδηλώσεις, αλλά και για καμιά εκδηλωσούλα εκτός πόλεως δε λέω όχι στη διοργάνωση :),
Για λεπτομέρειες μάλλον θα πρέπει να επικοινωνήσουμε,
σε λίγο πιο …πριβέ βάση 🙂 )
Ο Αβραάμ Κάου, διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου και έχει κάνει ομιλίες σε εκδηλώσεις μας. Θα κάνει πάλι στο Μπενάκη, 26/02, http://www.thalesandfriends.org/GENERAL/Deltio_typou_full_updated.pdf,
γι’ αυτό σε ρώτησα αν τον γνωρίζεις…

καλή βδομάδα

13 01 2012
Τεστ στη Scratch… γιατί; « Μαθηματική Εκπαίδευση & Τεχνολογία

[…] Για τη scratch έχω γράψει παλιότερα εδώ. Πολλές ιδέες, κομμάτια κώδικα, επεξηγήσεις και μια […]

Ποιες είναι οι σκέψεις σας;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: