ΤΠΕ και αξιολόγηση

1 10 2009
Αξιολόγηση στα μαθηματικά με τη βοήθεια ΤΠΕ

Αξιολόγηση στα μαθηματικά με τη βοήθεια ΤΠΕ

Ένα θέμα μείζονος σημασίας στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι η αξιολόγηση. Η ερώτηση που ανακύπτει σχεδόν αυτόματα είναι η εξής: «Μπορεί η αξιολόγηση να εφαρμοστεί το ίδιο καλά και σε ένα εκαπιδευτικό περιβάλλον που έχουν εισαχθεί ΤΠΕ;» Εδώ θα προσπαθήσω να εξηγήσω γιατί προσωπικά πιστεύω ότι η αξιολόγηση στα μαθηματικά όχι μόνο μπορεί να γίνει με τη βοήθεια των ΤΠΕ, αλλά με τη βοήθεια των ΤΠΕ γίνεται δυνατή η αποτίμηση στοιχείων της μάθησης που μέχρι τώρα ήταν αδύνατη. Ίσως ακούγεται φιλόδοξο, αλλά θεωρώ ότι η επικοινωνία μέσω υπολογιστή και μια σειρά από εργαλεία (όλα διαθέσιμα στο ίντερνετ) μπορεί να αναδείξει στοιχεία της προδιάθεσης των μαθητών απέναντι στα μαθηματικά αλλά και τις ικανότητές τους.

Παρακάτω θα προσπαθήσω να θεμελιώσω ένα προσχέδιο ενός μοντέλου αξιολόγησης στα μαθηματικά, βασισμένο στο Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Μαθηματικών, σε κοινές αντιλήψεις σχετικά με τα μαθηματικά, αλλά και τις προσωπικές μου πεποιθήσεις. Μια αρχική κατηγοριοποίηση των προς αξιολόγηση «αντικειμένων» είναι η εξής:

  • αξιολόγηση της γνώσης
  • αξιολόγηση των ικανοτήτων και της διάθεσης προς τα μαθηματικά

Στο σχεδιάγραμμα του μοντέλου κάθε ελλειπτικός κόμβος αναπαριστά ενέργειες / ικανότητες / γνώσεις / διαθέσεις των μαθητών.

Όταν συζητάμε για την αξιολόγηση της γνώσης, η ιεραρχία των ελλειπτικών κόμβων είναι απαραίτητη. Εδώ τα μαθησιακά στάδια που αξιολογούνται είναι τα εξής:

  1. Ανάκληση βασικών εννοιών και ορισμών. (1ο πλαίσιο)
  2. Αποτελεσματική χρήση βασικών εννοιών και ορισμών σε θεωρητικά ζητήματα.
  3. Ανάκληση αποδείξεων σημαντικών θεωρημάτων. (2ο πλαίσιο)
  4. Ικανότητα αντιμετώπισης ασκήσεων διαφόρων επιπέδων δυσκολίας με τη βοήθεια σχετικής θεωρίας και μεθοδολογίας.
  5. Ικανότητα επίλυσης πραγματικών προβλημάτων με τη χρήση μαθηματικών. Η οποία κατηγοριοποιείται στα εξής επιμέρους στάδια:
  • εξόρυξη δεδομένων (ανάλυση)
  • σχεδιασμός προτύπων λύσης (σύνθεση)
  • παραγωγή λύσεων
  • έλεγχος των λύσεων (αξιολόγηση)

Αναφορικά με την αξιολόγηση των ικανοτήτων, δεν παρατηρείται καμία ιεράρχηση. Οι ελλειπτικοί κόμβοι εδώ είναι οι εξής:

  • Προσωπική πρόοδος (3ο πλαίσιο)
  • Αφηγηματική ικανότητα (ικανότητα μετάφρασης μαθηματικών σε ελληνικά και αντίστροφα)
  • Αυτο-αξιολόγηση
  • Δημιουργικότητα
  • Πρωτοτυπία
  • Συμμετοχή

Οι ελλειπτικοί κόμβοι έχουν χρωματισμούς παραλλάσονται από καφέ μέχρι άσπρο. Οι καφέ κόμβοι αφορούν γνώσεις που ελέγχονται από την τελική αξιολόγηση, ενώ οι άσπροι κόμβοι αφορούν στη διαμορφωτική αξιολόγηση. Οι κόμβοι με ενδιάμεσο χρωματισμό αφορούν τόσο την τελική όσο και τη διαμορφωτική αξιολόγηση.

Οι κόμβοι βρίσκονται επάνω σε πράσινα πλαίσια, καθένα από τα οποία αναπαριστά μια σειρά εργαλείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ώστε να καταστεί δυνατή η αξιολόγηση. Τα εργαλεία που αντιστοιχούν σε κάθε πλαίσιο είναι τα παρακάτω:

  • 1ο πλαίσιο
    Τεστ κλειστού τύπου: Point & Click, Μετακίνηση αντικειμένου, Εισαγωγή κειμένου, Σχεδιασμός αντικειμένου. Ενδεικτικά εργαλεία: Hot Potatoes, eXe
  • 2ο πλαίσιο
    Τεστ ανοιχτού τύπου, Εργασίες, Project
  • 3ο πλαίσιο
    Εργαλεία Web 2.0 (forum, blog, wiki), e-portfolio, Εικονικό Μαθησιακό Περιβάλλον (Virtual Learning Environment)
Advertisements

Ενέργειες

Information

Ποιες είναι οι σκέψεις σας;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: