Οπτικοακουστικά μέσα στα μαθηματικά

27 09 2009

Ένα χαρακτηριστικό των on-demand οπτικοακουστικών μέσων είναι ότι μέχρι στιγμής αδυνατούν να παράσχουν ανατροφοδότηση στο μαθητή. Αυτή η ιδιότητά τους έχει σοβαρές επιπτώσεις στη φύση του περιεχομένου που μπορεί να παρουσιαστεί με τη βοήθειά τους. Προς το παρόν υπάρχουν εκατομμύρια «how to» βίντεο στο ίντερνετ, αλλά και «how to» οδηγοί για να κάνετε ένα καλό «how to» βίντεο. Τα βίντεο που έχω παράξει λοιπόν μέχρι στιγμής περιγράφουν αλγοριθμικές διαδικασίες που μπορούν να ολοκληρωθούν σε ένα συγκεκριμένο πλήθος απλών βημάτων (θα μπορούσαν να είναι σχετικά δηλαδή με την επίλυση της τετραγωνικής εξίσωσης, ή τη δημιουργία του τριγώνου του Pascal κλπ.)

Τα αρχεία ήχου και βίντεο δεν μπορούν να ωθήσουν τη μάθηση ομοιόμορφα ανάμεσα σε μαθητές (Moore, 1993). Αυτό το συμπέρασμα είναι προφανές αν λάβουμε υπόψην ότι οι μαθητές έχουν ποικίλες γνωστικές ικανότητες και μαθησιακά στυλ. Γι’ αυτό ο ρόλος τους στην εκπαίδευση δεν μπορεί παρά να είναι βοηθητικός. Η παροχή τους βέβαια, αναμφίβολα θα βοηθήσει μερίδα των μαθητών, συμπεριλαμβανομένων και κάποιων που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες.

Μια άλλη σημαντική ιδιότητα των αρχείων βίντεο και ήχου είναι ότι εύκολα μπορούν να μεταφερθούν σε συσκευές όπως mp3/mp4 players ή κινητά τηλέφωνα, κάνοντάς τα έτσι άμεσα και εύκολα προσβάσιμα. Βέβαια, η παροχή μόνο οπτικοακουστικών μέσων δεν εξασφαλίζει την ενεργοποίηση υψηλών γνωστικών διαδικασιών. Η παθητική διδασκαλία που υποστηρίζουν πρέπει να αντισταθμίζεται με δραστηριότητες [1] που θα επιτρέψουν στους μαθητές να κάνουν τα δικά τους λάθη ώστε να ανατροφοδοτηθούν και να μάθουν πράττοντας (Anderson and Race, 2002).

Παρακάτω παραθέτω ένα βίντεο για την παρασκευή του τριγώνου του Pascal και ένα για το ανάπτυγμα της ταυτότητας (\alpha + \beta)^\nu τα οποία έχουν βοηθήσει πολλούς μαθητές μου να δουν τις ταυτότητες με άλλο μάτι!

Σημειώσεις

[1] Για μια διαδικτυακή υλοποίηση κοιτάξτε εδώ και εδώ.

Αναφορές

ANDERSON, D. and P. RACE. 2002. Effective on-line learning – The trainer’s toolkit. Ely, UK: Fenman.

MOORE, D. S. 1993. The place of video in new styles of teaching and learning statistics. The American Statistician. 47 (3), pp. 172 – 176.

Advertisements

Ενέργειες

Information

Ποιες είναι οι σκέψεις σας;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: